Kihez tudunk fordulni?
Magyarország különböző útszakaszait különböző intézmények kezelik. Az alábbi táblázat segít eligazodni abban, hogy a kátyúkár helyszínétől függően hová fordulhatunk kárigényünkkel:
Hogyan igazoljuk a kárt?
A káresemény megtörténtét a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. (Becslések szerint az igények 40-50 százalékának ez a sorsa.) Ennek esélyét a következő lépésekkel csökkenthetjük:
A visszautasítás további okai
A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:
Milyen biztosítás jó kátyúkárok ellen?
„Az igazi kátyúszezon még előttünk áll, hiszen minden évben legalább áprilisig tart eltüntetni a téli fagyok okozta útkárokat – magyarázza Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjárműszekciójának elnöke. – Ezért most még semmiképpen nem késő kátyúbiztosítást kötni.”
A kátyúbiztosítás előnye, hogy az ügyfélnek nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intéznie: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság természetesen a biztosító felé is fontos követelmény.
A kátyúbiztosítás önállóan is köthető már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező biztosítás kiegészítő elemeként, kedvezményesen is biztosítja. Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá: a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.
Forrás: Biztosítási szemle